كتب

تحميل كتاب ستي قالتلي pdf نسمة مدحت

تنزيل كتاب ستي قالتلي pdf الكاتبة نسمة مدحت ينتمي كتاب ستي قالتلي إلى فئة كتب متنوعة عدد صفحات كتاب ستي قالتلي 328 صفحة صدر كتاب ستي قالتلي عن دار النشر كيان للنشر والتوزيع أما بالنسبة للتقييم الكتاب في موقع goodreads 7/10.

كتاب-ستي-قالتلي-pdf
كتاب ستي قالتلي pdf

تحميل وقراءة كتاب ستي قالتلي pdf

نبدة تعريفية عن كتاب ستي قالتلي نسمة مدحت ... ستي قالتلي بقلم نسمة مدحت ... المثل بيقول «أعز الوِلد وِلد الوِلد» وعشان كده جداتنا دايمًا ليهم أكبر تأثير في حياة كل واحد فينا، مش بس كانوا بياخدوا بالهم من أكلنا وكل ما جدتك تشوفك تأكلك عشان على كلامها «انت خاسس أوي ومابتاكلش كويس» لكن كمان هما خلوا حياتنا مختلفة بحواديتهم وحكاياتهم والأشهر أمثالهم. مع كل موقف أو حاجة عايزة توصلهالك تديك مثل شعبي … كلمتين بيلخصولك حكمة عظيمة بشكل عجيب، وطبعًا معظمنا معرِفش قيمة الأمثال دي أو معانيها غير لما كبر … ولأن في ثقافتنا المصرية والعربية في أماكن كتير بيتقال للجدة «سِتِّي»، فجمَّعت لكم في كتاب «سِتِّي قالتلي» أمثال كتيرة جدًّا مصرية وعربية بشَرْحَها البسيط والمواقف اللي مناسب تتقال فيها. أمثال موجودة في تراثنا الشعبي ومحفوظة في كتب وموسوعات الأمثال الشعبية على مرِّ التاريخ. ولأن سِتِّي قالت لي «مِن فات قديمه تاه» في الكتاب ده هنرجع نفتكر تراثنا ونفهمه بشكل بسيط وممتع

مؤلف كتاب ستي قالتلي نسمة مدحت

نبدة تعريفية عن نسمة مدحت كاتبة كتاب ستي قالتلي ... نسمة مدحت هى أم ومخرجة ومؤلفة وصاحبة مدونة "بيقولوا" لأصل الأمثال الشعبية، تخرجت نسمة من كلية الإعلام جامعة القاهرة ٢٠٠٧، وعملت بمجال الإخراج والإنتاج الفني، ومنها لعالم التسويق كمديرة تسويق.

بدأت صفحتها على الفيسبوك عام ٢٠١٤ بمجموعة برامج من أهمها سلسلة فيديوهات "بيقولوا" و "ألف ليلة وليلة".

أول أعمالها الأدبية كتاب "إللي إسمه إيه" في ٢٠٢٠ التي قامت بتحويله إلى بودكاست على المنصات المختلفة.

في ٢٠٢١ أصبحت نسمة رئيس تحرير موقع نسوي كبير تنشر من خلاله العديد من المقالات والمواضيع المختلفة.

تم استضافتها في عدد من برامج الراديو والتليفزيون عن مجموع أعمالها.

طلب وتحميل كتاب ستي قالتلي pdf

طلب الكتاب ورقي أو تحميل وقراءة كتاب ستي قالتلي pdf الكاتبة نسمة مدحت من مكتبة كتب سواح التي تقدم مجموعة واسعة من الكتب الشيقة والمفيدة. نحن نؤمن بأهمية القراءة في تنمية المعرفة والثقافة، ونسعى لتلبية احتياجات جميع عشاق الكتب. يتضمن متجرنا تصنيفات متنوعة تشمل الأدب، العلوم، التاريخ، والتطوير الشخصي، بالإضافة إلى الكتب الموجهة للأطفال والشباب. كما نقدم خدمات توصيل سريعة وآمنة لكل طلبياتكم، لتستمتعوا بالقراءة بكل سهولة وراحة. اكتشفوا معنا عالم الكتب واستفيدوا من عروضنا الحصرية. اشتروا الآن وتمتعوا بتجربة قراءة فريدة ومثيرة.

جميع الكتب المنشورة على موقعنا مأخوذة من مواقع أخرى إذا كان كتابك قد نشر بدون موافقتك أو موافقة دار النشر رجاءا قم بمراسلتنا وسنقوم بحذف الرابط فورا ...

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-